Festiviteiten en bezoek! - Reisverslag uit Maribor, Slovenië van Arjan Blom - WaarBenJij.nu Festiviteiten en bezoek! - Reisverslag uit Maribor, Slovenië van Arjan Blom - WaarBenJij.nu

Festiviteiten en bezoek!

Blijf op de hoogte en volg Arjan

18 December 2014 | Slovenië, Maribor

Hoi allemaal,

Na ruim twee weken weer eens een update van mijn blog. Deze keer niet echt over een trip of zoiets, maar over andere leuke dingen die ik hier in het verre Slovenië beleef. Want reken er maar op dat ik hier nog steeds super geniet!

Natuurlijk hebben jullie allemaal Sinterklaas gevierd en hebben we hier niet echt eenzelfde soort feest. Om voor mijzelf toch een beetje Nederland in huis te halen had ik voor mijn huisgenoten een speciaal Sinterklaasavondje georganiseerd. Van te voren had ik voor iedereen een klein cadeautje gekocht. Daarnaast heb ik in het Engels een rijm proberen te maken. Dit was toch wel even lastiger dan in het Nederlands, maar uiteindelijk heb ik over iedereen een leuk stukje kunnen schrijven. Ze waren verbaasd over onze traditie, maar konden de cadeaus en rijm erg waarderen. Voor de buurtjes had ik ook een klein rijmpje gemaakt en een adventskalender met chocola gekocht, de Turkse buren (die geen Kerst vieren) hadden dit nog nooit gezien, maar vonden de chocolaatjes erg lekker ;).

Een ander bijzonder feestje had ik een halve week later. Zoals jullie weten heb ik 1 Sloveense les per week en deze keer kwamen aan het einde wat klasgenoten naar me toe om me te vragen voor een feestje. Uiteindelijk wilden de 2 andere Erasmus Geschiedenis studenten niet, dus ben ik als enige niet Sloveen naar dat feestje gegaan. Dit was een soort van welkom/ontgroening feestje voor de 1e jaars, waar ook een aantal docenten bij waren. In het begin was het een beetje raar, maar na een aantal drankjes heb ik erg gelachen met mijn klasgenoten! Ze hadden een soort van "kill-de-eerstejaars" drankje gemaakt van wijn, wodka en cola en we hebben dus flink wat borrels gehad...

Dat weekend werd ik uitgenodigd door de Finnen voor een diner ter ere van hun Onafhankelijkheidsdag. Dit was ook wel heel erg leuk om eens mee te maken. We waren allemaal netjes gekleed, keken Finse tv en hebben heerlijk gegeten. Vooral de kaneelbolletjes waren puur genieten! Natuurlijk werden er ook speciale Finse drankjes op tafel getoverd, dus dit werd nog een heel gezellige avond.

Dan was het vorige week zondag zover dat het eerste bezoek uit Nederland kwam, Edwin kwam na een bezoek aan een vriend in Praag mij hier vergezellen! Het was toch wel een verademing om weer eens Nederlands te praten en stiekem wel weer leuk om mijn broertje te zien ;). Natuurlijk was iedereen hier erg nieuwsgierig naar mijn tweelingbroer, maar ze waren toch wel verbaasd dat hij totaal niet op me leek. De volgende dag heb ik hem Maribor laten zien en hadden we 's avonds iets bijzonders op het programma. Ik had ons namelijk ingeschreven als Tweeling-Dubbel-Date voor de Erasmus Date Veiling. Dit houdt in dat mensen geld bieden om met je op date te gaan en dit geld gaat dan naar een goed doel. We waren beiden in het begin niet zo enthousiast, maar omdat we met zijn 2en waren leek het ons toch wel grappig. Na wat moed te hebben ingedronken stonden we daar dan in de schijnwerpers op de catwalk... Het was wat akward, maar gelukkig werd er al snel op onze geboden en natuurlijk waren het de Finse dames die ons uiteindelijk voor € 50,- op de kop tikten. We waren gewoon de 1 na duurste date van de avond! Hierna hebben we nog mooi een feestje gevierd met onze gelukkige kopers en dat was erg gezellig!

Misschien wat té gezellig, want Edwin kon maar moeilijk opstaan toen Mark, Niek en Suzanne de volgende dag om 9 uur (na 13 uur te hebben gereden) op de stoep stonden. Ze hadden een heel voedselpakket vanuit Nederland mee met (pinda)kaas, pepernoten, Amstel bier enzovoort. Ik kan toch wel weer even genieten van onze Nederlandse producten :). Omdat ik niet meer dan 1 persoon kon hebben op mijn kleine kamertje, hadden we voor 2 nachtjes een appartement in het centrum gehuurd. Wow! Dit was wel even luxe in vergelijking met mijn ietwat paupere gedeelde kamer in mijn dorm. Eindelijk weer eens een knappe douche. De rest van de dag heb ik hen Maribor laten zien en hebben we rustig wat gegeten en gedronken. We maakten het deze avond niet te gek, want ze waren vrij moe van de lange reis natuurlijk. Blijkbaar waren we toch iets te luid in ons appartement, want de volgende dag kreeg ik een smsje van de eigenaar dat de buren hadden geklaagd... Dat heb ik weer, ik ben hier al 3 maanden zonder waarschuwing en binnen 1 dag met Nederlanders heb ik de eerste al te pakken! De volgende dag hebben we eerst rustig geklaverjast en hebben we het oude stadje Ptuj bezocht. 's Avonds stond de Dutch Party op het programma. Ik kon natuurlijk "de Nederlandse invasie" voorbij laten gaan zonder te vieren dat ze er waren en zonder dat mijn vrienden ze zouden zien. Uiteindelijk waren ongeveer 50 mensen nieuwsgierig naar de Nederlanders en na een welkomst-shotje Dropshot hebben we er een mooi feestje van gemaakt. Helaas kwam de beveiliging ons feestje al vroegtijdig afkappen (maar ik heb geen waarschuwing gekregen!), dus toen besloten we maar naar het wekelijkse Erasmusfeest in de KMS te gaan. Nou.. En toen heb ik geweten dat ik met Nederlanders was hoor. Voor hen zijn de drankprijzen vrij goedkoop, dus we bleven maar drankjes halen. Uiteindelijk hebben we praktisch hetzelfde uitgegeven als in Nederland, dus dan weet je het wel... De volgende dag was het helaas al zover dat ze weer weggingen. Dit vond ik toch wel heel erg jammer, want de Nederlandse grappen met je vrienden zijn toch wel heel erg leuk. Toch wil ik jullie bedanken voor jullie bezoek, het was super!

Hierna ben ik wat gaan herstellen van al het bezoek en de feestjes en moest ik maar weer druk aan mijn papers werken. Toch had ik gister ook nog een leuk feestje. Omdat komend weekend een groot gedeelte van de mensen naar huis gaat voor Kerst, besloten we Kerst even eerder te vieren. Met mijn huisgenoten en buurtjes hebben we samen een kerstdiner gekookt en gezellig met elkaar gegeten en gedronken. Nu ben ik Sylvia's en Manons bezoek aan het voorbereiden, die ik vanavond om 10 uur in Wenen moet ophalen. Dit weekend gaan we dan samen de Kerstmarkten van Wenen bezoeken, dus genoeg leuks in het vooruitzicht! Ook heb ik het geluk dat ik Kerstmis bij mijn buddy Doortje mag vieren en het lijkt me toch wel gaaf of Kerstmis bij een "local" te vieren. Oud & Nieuw zal ik waarschijnlijk hier met heel veel Erasmus studenten vieren, dus ik zal niet eenzaam zijn met de feestdagen ;). Dit was het dan wel eens weer en ik wens jullie allemaal Fijne Kerst en een Gelukkig Nieuwjaar vanuit Slovenië! :)

Adijo! Arjan

  • 18 December 2014 - 13:28

    Edwin:

    Te gezellig ar?? Dat kan niet hoor!! Ik denk dat ik voor ons allemaal spreek als ik zeg; wij vonden het ietwat tegenvallen;)

  • 18 December 2014 - 14:49

    Marian Lakeman:

    beste arjan,
    ik wens jouw ook prettige kerstdagen en een voorspoedig 2015!!!
    weer gezellig met de Nederlanders.
    ik weet niet of het je intreseert.maar we zijn weer opa en oma geworden.
    chantal heeft een zoon LUCAS weegt 4500 gram en is 57 cm ,dus een big boy!!!!!!!!!!!
    ik ben net terug van een nachtje slapen om ze te helpen.
    tot weer ziens marian

  • 18 December 2014 - 15:34

    Rob Van Diepen:

    Hoi Arjan,
    Leuk om je te volgen. Ik merk dat je aan het genieten bent in Slovenie. Blijf dit doen, want voor je het weet is het om.
    Ik wens je hele gezellige kerstdagen en een goed nieuw jaar toe!
    Groet, Rob.

  • 18 December 2014 - 18:47

    Mama:

    De jongens hebben erg genoten, zeker van de goedkope drank kon het niet meer stuk! Je geniet volgens mij ook daar met al je vrienden. Een gezellig weekend met Sylvia en Manon ik hoop dat lukt met vervoer.
    liefs van mama

  • 19 December 2014 - 10:04

    Jaap Kroon:

    Het is weer een geweldig verhaal. Jij beleeft in een paar dagen meer dan ik in een heel jaar!
    Fijne Kerstdagen en een voorspoedig 2015 toegewenst

  • 19 December 2014 - 10:29

    Jan De Bruin:

    Gelukkig hebben je taalvermogens niet geleden onder de feestelijkheden. Leuk verslag weer Arjan.
    Fijne kerstdagen en een mooie jaarwisseling toegewenst!

  • 19 December 2014 - 12:33

    Richard:

    En was het nog iets geworden met de Finse dames?

    Geniet van je feestdagen en tot volgend kaart broertje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arjan

Actief sinds 22 Sept. 2014
Verslag gelezen: 490
Totaal aantal bezoekers 82208

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 15 Februari 2014

Erasmus op de Balkan!

Landen bezocht: