Balkania trip! - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Arjan Blom - WaarBenJij.nu Balkania trip! - Reisverslag uit Mostar, Bosnië en Herzegovina van Arjan Blom - WaarBenJij.nu

Balkania trip!

Blijf op de hoogte en volg Arjan

11 November 2014 | Bosnië en Herzegovina, Mostar

Hoi allemaal,

Ik weet dat deze blog erg kort op de andere volgt, maar ik heb genoeg te vertellen over de Balkan trip en aankomend weekend ga ik alweer op mijn volgende trip naar Italië :). Ik vind het trouwens erg leuk dat jullie allemaal mijn blog lezen en soms ook reageren, het geeft echt voldoening om te lezen dat jullie van mijn verhalen genieten!

Zoals ik in mijn vorige blog vertelde kwam ik op maandagavond terug van mijn Kroatië trip en toen had ik blijkbaar toch wel wat slaap nodig. Na op de dinsdag wat rust te hebben gepakt, werd op woensdagmiddag gevraagd door een aantal Slowaakse vrienden of ik met ze meewilde op een 6 daagse Balkan trip. In eerste instantie twijfelde ik een beetje, omdat ik eigenlijk een weekendje rust nodig had. Toch besloot ik die avond in de kroeg na een praatje met ze over het plan te hebben gemaakt, mee te gaan. Voor mij was het reizen op de Balkan 1 van de hoofdredenen om naar Slovenië te gaan en dit was een kans die ik niet kon laten schieten, want het weer wordt hier ook steeds minder. Zo hebben we dus last-minute nog even een auto gehuurd, heb ik nog een wasje gedraaid en mijn tas gauw ingepakt en gingen we vrijdagochtend met 2 auto's om 05.00 uur op pad!

De eerste bestemming was Mostar, in Bosnië en Herzegovina. Het leuke van dit soort trips is echter dat we alle vrijheid van de wereld hebben en daarom zijn we soms een beetje van onze weg afgedwaald om bijvoorbeeld een waterval of een oud kasteel te bezoeken. Het geeft echt een enorm goed gevoel om gewoon het avontuur aan te gaan en spontaan een andere weg in te slaan ;). Bosnië is vrij arm en ze hebben de laatste tijd veel last van overstromingen gehad en ook de wegen zijn niet om over naar huis te schrijven. De mensen bij de douane deden ook een beetje moeilijk, maar dat ben ik nu wel gewend ;). Toch zijn de landschappen erg mooi en heb ik erg genoten van het ontdekken van dit land. 's Avonds kwamen we aan in Mostar, waar we een tijd hebben moeten zoeken naar onze appartementen, maar hierna hebben we goede Cevapcici gegeten. Cevapcici is een typisch Balkan vleesgerecht en het zijn kleine worstjes in een speciaal brood met uien en een speciale saus. Dit aten we bijna elke dag, dus aan het einde van de trip was ik wel weer toe aan wat groenten ;). Sowieso is de Balkan af te raden voor vegetariërs, want het is bijna allemaal vlees vlees en nogmaals vlees. Hierna hebben we nog een Bosnisch biertje gedronken en zijn we op tijd gaan slapen.

De volgende ochtend hebben we natuurlijk de oude stad van Mostar bezocht en een bezoekje aan de beroemde brug mocht natuurlijk niet ontbreken. Deze brug is de spil van Mostar en werd in 1993 verwoest tijdens de oorlog op de Balkan. Omdat het nog erg vroeg was, waren er bijna geen toeristen en hebben we Mostar op ons gemakje kunnen bezoeken. Onze tweede bestemming was Kotor in Montenegro, maar onderweg hebben we nog veel andere plaatsen aangedaan. Dit is teveel om op te noemen, maar sommige plekken waren echt prachtig. Toch denk ik dat Montenegro het mooiste is, wat is het daar geweldig! Supermooie natuur en bergen en het weer en de zee maken dit tot mijn favoriete bestemming tot nu toe :). Kotor is een toeristische badplaats, waar wij voor 15 euro (ja ze hebben daar euro's) 2 nachten in een huisje aan de zee hebben geslapen. Het oude centrum en de zee zijn erg mooi, maar de omgeving is nog veel beter. Voor mij waren deze twee dagen in Montenegro het hoogtepunt van de reis, en zeker het nationale park met de berg Lovcen was adembenemend. We waren bijna de enigste toeristen op dit tijdstip en voelden alsof we "on top of the world" waren. Voor de rest hebben we nog heel veel andere plekken bezocht met onze auto's en de ene plek was nog mooier dan de andere. Ook hebben we de laatste avond in Kotor gebruik gemaakt van ons terras met grill en dit was puur genieten. Mooi fikkie stoken, vlees braden, wat drinken en flinke verhalen vertellen. Dit was het echte leven :)!

Onze derde bestemming was Sarajevo, de hoofdstad van Bosnië. Natuurlijk hebben we eerst wat stops gemaakt langs interessante plekken, maar uiteindelijk kwamen we na lang zoeken in ons appartement in Sarajevo aan. Hier hebben we een soort van typische kipstoofpot gegeten en natuurlijk de lokale Rakia geproefd :). De volgende dag zijn we door het oude centrum gewandeld en hebben we wat moskeeën bezocht. Zelf vond ik Sarajevo minder gaaf dan Mostar, maar de kleine straatjes met bazaars waren voor de meiden een klein walhalla ;). Hierna zijn we doorgereden naar Belgrado, de hoofdstad van Servië. Helaas hadden we een klein ongelukje onderweg. Door een gat in de weg of een steen op de weg (we weten het niet zeker, het was donker) stonden we ergens in de middle of nowhere met een lekke band. Gelukkig konden een paar Slowaakse jongens snel het reservewiel erop zetten en konden we onze weg weer vrij vlug vervolgen. Ook dit kan ik weer van mijn avonturenlijstje afstrepen ;)!

's Avonds laat kwamen we aan in ons hostel in Belgrado, waar we gauw wat gegeten en natuurlijk wat rakia hebben gedronken. De volgende dag was onze laatste dag van de trip en zijn we naar het centrum gereden, omdat we hadden gehoord van een gratis tour door de stad door een professionele gids. Uiteindelijk hadden we deze gast gevonden en we hebben echt een heel goede tour door de stad gekregen. Ook waren er hier een aantal Belgen, waarmee ik Nederlands kon praten. Maar blijkbaar was ik het Nederlands verleerd, want na 3 kromme zinnen in Engels/Nederlands schakelde ik maar over naar het Engels... Waar we in Sarajevo een beetje doelloos ronddwaalden, kon deze jongen ons over van alles en nog wat in Belgrado vertellen. Voor mij waren zijn verhalen over de geschiedenis natuurlijk genieten :)! Maar dit niet alleen, hij had ook nog een flesje home-made honing rakia van zijn opa mee... Dit was zeker de beste rakia van de hele reis! Na de gids te hebben bedankt met een fooi hebben de meiden nog een souvenir gekocht en hebben wij als jongens de beste Cevapcici van de hele trip gegeten :). Hierna vertrokken we na 6 dagen Balkan trip weer naar Maribor. Toen kwam het idee om een afterparty in de kroeg te houden (woensdagavond is Erasmus avond). Een verstandige jongen zou gewoon gaan slapen na zo'n lange trip, maar ik stond na een uur in Maribor alweer in de kroeg voor de afterparty. Dit hield ik natuurlijk niet zo lang vol, maar toch heb ik vele mensen verbaasd met deze gekke actie ;).

Voor zover mijn Balkan trip, ik kan jullie allemaal aanraden om deze landen te bezoeken en als je maar 1 land kan bezoeken moet dat zeker Montenegro worden! Voor de rest heb ik de afgelopen week natuurlijk wat aan school gedaan, gesport en waren er afgelopen weekend een aantal Poolse vrienden met hazelnootwodka op bezoek. Op deze manier vliegen de weken voorbij, zeker met mijn tripje naar Italië in het vooruitzicht! Mijn volgende blog zal ik weer schrijven na mijn Italië trip.

Adijo! Arjan

P.S. Foto's worden later bijgevoegd, mijn foto's staan nog steeds op iemand anders' laptop.

P.P.S. Voor de insiders: Er was een Petra mee op deze trip, maar helaas was dit niet mijn droomvrouw. Ik zal nog even verder moeten zoeken ;)


  • 12 November 2014 - 12:35

    Jaap Kron:

    Geweldig Arjan! En wij maar denken dat je daar druk bezig bent met de studie!

  • 12 November 2014 - 14:33

    Marek:

    Dobre!

  • 12 November 2014 - 15:50

    Je Liefste Zusje Sylvia:

    Klinkt heel tof ar! Zo leren we nog wat van de geschiedenis van de Balkan zonder er daadwerkelijk te zijn.

    P.S. Jammer van Petra. Maar geef de moed niet op!
    P.P.S. Ik word helemaal leip van je smileys in je tekst, gast! :):):):) ;););)

  • 13 November 2014 - 18:40

    Sanne:

    Hahah fantastisch ar, je kan het mooi vertellen ;)

  • 13 November 2014 - 21:30

    Suzanne :

    Mooi verhaal weer Arjan! Ik heb toevallig Montenegro in de planning voor m'n vakantie komende zomer, krijg er nu al helemaal zin in :) Ben benieuwd naar je Italiaanse belevenissen! Veel plezier x

  • 16 November 2014 - 13:29

    Tante Coby:

    Hoi Arjan
    Een mooi verhaal weer heel veel beleefd.
    Gezellig die feesten.
    Jammer van die droomvrouw.
    Komtvast een keer.
    Succes verder ,Gr uit Assendelft.

  • 16 November 2014 - 19:42

    Mama:

    Hoi Arjan,
    weer een gezellig verhaal ik ben blij dat je geniet van al die mooie en leuke dingen.
    je studie is maar bijzaak! Veel plezier en we kijken uit naar het volgende verslag.
    nog even dan komt je broer je controleren.

  • 17 November 2014 - 17:31

    Joke T.:

    Ha Arjan,
    Schitterende verhalen, ik zie het helemaal voor me … daar zouden ze nou studiepunten voor moeten geven! Zo te horen begin je al een echte onverschrokken wereldreiziger te worden, die eruit haalt wat erin zit, een avonturier. Dat had ik een paar jaar geleden niet achter je gezocht, zo zie je maar. Jammer dat het met de foto's nog niet lukt, ik hoop dat je daar ook nog een halfuurtje voor vindt. Nu ga ik eens kijken naar informatie over Montenegro, je hebt mij nieuwsgierig gemaakt!
    Hartelijke groeten, nog heel veel plezier!

  • 24 November 2014 - 09:55

    Sanne (collega WFA):

    Hoi Arjan,
    Wat kan jij leuk schrijven! Leuk begin van de maandagochtend :-) Ik krijg helemaal zin om de Balkan te bezoeken. Veel plezier!
    Groet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arjan

Actief sinds 22 Sept. 2014
Verslag gelezen: 572
Totaal aantal bezoekers 82185

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 15 Februari 2014

Erasmus op de Balkan!

Landen bezocht: