Slovenië trip en meer - Reisverslag uit Maribor, Slovenië van Arjan Blom - WaarBenJij.nu Slovenië trip en meer - Reisverslag uit Maribor, Slovenië van Arjan Blom - WaarBenJij.nu

Slovenië trip en meer

Blijf op de hoogte en volg Arjan

19 Oktober 2014 | Slovenië, Maribor

Hoi allemaal,

Hierbij weer eens een update uit het zonnige Slovenië! Ik weet niet hoe het daar is, maar vandaag kon ik gewoon weer lekker in mijn korte broek door de stad wandelen :). Ik denk dat dit een van de laatste weken was, maar ik heb er van genoten.

Ook tijdens mijn Slovenië trip van vorig weekend was het erg lekker weer. Het was in eerste instantie erg moeilijk om mijn bed uit te komen (mijn wekker ging om 05.15...), maar toen ik er eenmaal uit was had ik erg veel zin in de trip. Tijdens mijn Slovenië trip heb ik vooral opgetrokken met mijn Poolse flatmate Przemek, mijn Litouwse maat Kasparas en de Finnen. In de bus zat ik bijvoorbeeld naast Przemek en achter Kasparas, dus ik heb me prima vermaakt. We begonnen de trip met een bezoek aan de Vintgarkloof, een lange kloof tussen twee bergen die ontstaan door de rivier die hier doorheen stroomt. Voor mij was dit zeer bijzonder te zien, omdat ons koude kikkerlandje zo plat is en ik heb dan ook erg genoten van deze bijzondere wandeling.

Na deze mooie wandeling en een lunch gingen we naar 1 van de meest bekende plaatsen in Slovenië: Het Meer van Bled. Hierbij hebben we eerst het kasteel van Bled bezocht, vanaf deze plaats heb je een perfect uitzicht over het hele meer en hier heb ik natuurlijk een aantal foto's van gemaakt. Natuurlijk moest er ook gesport worden, dus hierna stapten we in roeibootjes om naar het kleine eiland met de kerk in het midden van het meer te gaan. Aan de ene kant had ik geluk, want ik zat in het bootje met 2 niet onaantrekkelijke Italiaanse dames, maar aan de andere kant betekende dit dat ik in mijn eentje de boot moest roeien en dat was best bikkelen ;). Na dit avontuur ook weer te hebben overleefd zochten we onze hostel op en zijn we na het eten wat gaan drinken in een lokale bar. Dit bleek uiteindelijk 1 van de leukste avonden hier te worden, dus ik heb er flink van genoten.

De volgende dag moesten we helaas wel weer op tijd opstaan om twee andere hoogtepunten van Slovenië te bekijken: de Grotten van Postojna en Kasteel Predjama. Om bij de grotten te komen werden we in een soort van treintje, zoals in een mijn, vervoerd. Het was een heel indrukwekkend gezicht om al die stalagmieten en stalagtieten eens in het echt te zien. Het voelde bijna alsof je in een soort van alien-achtige wereld terecht bent gekomen. Ook werd verteld dat de de grotten een rol hebben gespeeld in verschillende oorlogen, dus ik als geschiedenis-nerdje werd weer op mijn wenken bediend. Na de lunch (die was net als de meeste maaltijden niet hoogstaand :P) bezochten we het kasteel. Dit kasteel was voor mij vooral bijzonder, omdat het in feite in een berg is gebouwd. Ook hierbij werd natuurlijk de geschiedenis verteld, maar daar zal ik jullie verder niet mee vervelen ;). Ook zaterdag stond er een feestje op het programma uiteraard, maar hierbij bleek het feestje in het hostel leuker dan in de club... Toch heb ik weer erg gelachen om de mensen die niet zo goed tegen alcohol kunnen ;)

Toen was het alweer zondag, de laatste dag. Iedereen zat er eigenlijk al helemaal doorheen, de Welcome Weeks en de Slovenië trip hakken er toch flink in, maar we gingen met frisse moed door naar de volgende stop. Het laatste waar we aan konden denken was drank, maar toch stond een bezoek aan een wijnboer op het lijstje. Zo stonden we met onze katers alweer rond 11 uur de eerste wijntjes naar binnen te werken. Slovenië is echt een vrij goed wijnland en ik heb dan ook genoten van deze wijntjes :). Als afsluiter gingen we naar Piran, de meest toeristische havenstad van Slovenië in de buurt van Triëst. Hier hebben we een rondleiding gehad door dit "klein Venetië" zoals de gids dit noemde en het is zeker een mooie plaats met een prachtige haven. Echt een Mediterraans stadje met het gevoel dat je door Italië loopt. Nadat we nog wat vrije tijd hadden zijn we op tijd met de bus teruggegaan naar Maribor en dit was maar goed ook. Iedereen zat er helemaal doorheen en bijna iedereen sliep dus in de bus. Dit was door mijn lengte helaas bijna niet te doen, dus ik heb maar was muziek geluisterd.

De afgelopen week ben ik dus vooral bezig geweest met herstellen van de Welcome Weeks en de trip. Iedereen was verkouden, moe en ziekig, er werden zelfs al grappen gemaakt over een ebola uitbraak in Maribor ;). Toch gaat het leventje gewoon door en naast een feestje op woensdag ben ik ook vrij vaak gaan sporten. Naast een rondje hardlopen ben ik afgebeuld door mijn Poolse hulk Przemek in de sportschool. Hij heeft op een vrij hoog niveau gesport, dus weet precies wat hij moet doen enzovoort. Het enige probleem is dat hij eigenlijk ook graag zou zien dat ik mijn levensstijl hiervoor ga aanpassen, maar ik kan zo moeilijk dat biertje laten staan ;)... Toch gaan we proberen regelmatig de sportschool te bezoeken. Ook heb ik weer de berg Pohorje beklommen en heb ik een wandeling gemaakt naar een klein eilandje midden in de Drava. Soms voelde het bijna of je ultimate survival deed :). Ook heb ik de eerste les gehad, maar dit was toch wel even wennen. het probleem was dat ik de enigste Erasmus student was en dat het college dus hoofdzakelijk in het Sloveens werd gegeven. Soms vertelde de docent 2 zinnen in het Engels en keek iedereen me aan alsof ik een alien was. Morgen ga ik weer eens langs mijn coördinator of dit niet anders kan. Op deze manier heb ik weinig aan de lessen...

Maar denk maar niet dat ik het niet naar mijn zin heb. Voor 2 á 3 euro kan ik elke dag uiteten, dus ik heb nog niet veel gekookt. Omdat elke Erasmus student deze optie heeft is er altijd wel iemand met wie je kan eten, dus dat is erg gezellig. Voor de rest heb ik a.s. donderdag een Erasmus Party voor alle Erasmus studenten in Slovenië, dus misschien kom ik wel Nederlanders tegen :)! Ook willen we voor het volgende weekend een auto huren en dan door Kroatië reizen, het plan is om eerst Zagreb te gaan, dan de Plitvice meren te bezoeken en tenslotte naar Reijka te gaan. Genoeg te doen dus. Ik hoop dat jullie een beetje kunnen genieten van de verhalen en de foto's en ik ga mijn best doen om jullie binnenkort weer een update te geven ;)

Adijo! Arjan

  • 19 Oktober 2014 - 23:04

    Astrid:

    Mooie verhalen weer Ar! Echt schitterend dat je lessen in het Sloveens zijn, over een maandje komen je reisverslagen ook gewoon in het Sloveens misschien? Succes en veel plezier daar!

  • 20 Oktober 2014 - 08:00

    Mama:

    Het bevalt je daar al goed met die leuke trips en gezelligheid, alleen moet je nu Sloveense leren om de lessen te volgen! We wachten het wel af, veel suc6.
    Liefs mama

  • 20 Oktober 2014 - 10:03

    Marian Lakeman:

    beste arjan,
    aan jouw verslagen te lezen geniet je erg. dat doet me goed!!!!!!
    ik ben met rinus ook naar de plitvice meren geweest.maar dan praat ik over 30 jaar terug.
    het is daar prachtig.
    vannacht ga ik met anja voor 8 dagen naar tunesie met z'n tween, het is daar 25 graden ,beter als ons kikkerlandje waar het regent en stormt.
    succes met je studie maar geniet van de mooie dingen.
    groeten marian.

  • 20 Oktober 2014 - 16:27

    Annemarie En Rik:

    Super leuk om je verslagen te lezen Arie! Zo te zien vermaak je je uitstekend, mooi zo! Leuk om op de hoogte te blijven terwijl we allebei ver van huis zijn. Succes met het Sloveens, dat wordt een uitdaging! Groetjes vanuit een erg zonnig Pai (Thailand)

  • 20 Oktober 2014 - 18:26

    Richard:

    Valt me toch tegen van jou Arjan.
    Dat jij een biertje boven het sporten kiest.

    Wel bijzonder dat jij net een Pool tegenkomt die niet drinkt..

  • 21 Oktober 2014 - 07:57

    Tante Coby:

    Hoi Arjan
    Wat een leuke verhalen.
    Je ziet veel mooie dingen
    Weer een ervaring rijker.
    Succes met je studie,hopelijk dat ze toch ook een beetje Engels voor je doen.
    Gr tante Coby

  • 21 Oktober 2014 - 14:34

    Ria:

    Hoi Arjan,
    Wat een super verslag, ik heb er erg van genoten!!
    heel veel geschiedenis voor je, helemaal jou ding, haha.
    Maar sporten is altijd goed, maar die Polen kunnen het echt wel eens overdrijven, dat zie ik op mijn werk ook.
    Doe maar gezellig een biertje en geniet maar hoor, ik hoop alleen dat je toch wel je lessen kan volgen,
    want daar doe je het ook voor, succes man.
    Liefs je tante Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arjan

Actief sinds 22 Sept. 2014
Verslag gelezen: 678
Totaal aantal bezoekers 82205

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 15 Februari 2014

Erasmus op de Balkan!

Landen bezocht: