Eerste week - Reisverslag uit Maribor, Slovenië van Arjan Blom - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Maribor, Slovenië van Arjan Blom - WaarBenJij.nu

Eerste week

Blijf op de hoogte en volg Arjan

07 Oktober 2014 | Slovenië, Maribor

Hoi allemaal!

Hierbij de eerste update na bijna anderhalve week in Maribor. Ik ga proberen om niet alles droog op te sommen, maar daardoor zal mijn verhaal niet helemaal chronologisch zijn. Maar we beginnen natuurlijk met mijn reis.

Vrijdagochtend ben ik weggebracht door mijn ouders om dan eindelijk het avontuur in Slovenië aan te gaan! Na een kopje koffie en een laatste foto ging ik in mijn uppie door de douane en dat was toch wel een beetje vreemd... Toen kwam pas het besef dat ik daar voor 5 maanden zonder mijn familie en vrienden zou zijn en de eerste uren het in mijn eentje zou moeten redden. Ik werd opgehaald vanaf het vliegveld en mijn buddy Doortje (ja ik mag haar zo noemen :)) stond me op te wachten in Maribor. Ze was erg praterig en druk en dat was ideaal om me op mijn gemak te stellen. Ze bracht me naar mijn campus en daar kreeg ik mijn kamer toegewezen. Toen ik binnen kwam was er nog niemand en was ik alleen in een eenvoudig (of minder netjes: pauper) appartementje wat ik nu deel met 5 anderen. Hierna heb ik mijn spulletjes uitgepakt en kwam het echte besef dat ik er alleen voor stond, ik ben niet gewend om alleen in een huisje te zijn, dus dat was wel even slikken...

Maar gelukkig ging ik daarna met Doortje wat eten, drinken en door de stad slenteren en later kwam mijn eerste huisgenootje aan. Het is een Poolse jongen van 21 en hij was gebracht door zijn ouders en vriendin, en ik was een beetje bang dat ie verlegen was, maar nu is het een van mijn beste maatjes hier :). Later dit weekend zijn mijn andere huisgenootjes, 2 Bulgaarse meisjes en mijn kamergenoot de Moldavische Victor aangekomen. De meisjes zijn wel oké, maar niet heel erg spontaan, maar gelukkig hebben ze een leuk vriendinnetje die hier vaak is ;). Victor is wel een beetje een rare vogel, hij is heel erg netjes en ik ben bijna bang om mijn kleren niet op te vouwen, want hij doet niet anders... Voor de rest is hij een beetje introvert en houdt hij niet zo feesten, maar ik trek toch meer met mijn Poolse maatje Przmek op :). Toch is het af en toe lastig als hij weer eens om half 8 opstaat, terwijl ik tot 3 uur in de kroeg stond... Ook kan ik goed opschieten met de 6 buurtjes met wie wij het balkon delen, het voelt soms bijna alsof we met 12 mensen in een huisje wonen.

De rest van het weekend heb ik vooral veel met Doortje en Przmek doorgebracht door af en toe te lunchen, beetje te borrelen en de stad te leren kennen. We hadden geluk want het was precies het weekend van het wijnfestival hier in Maribor. Er waren allemaal lokale hapjes, drankjes en festiviteiten. Ik heb dus ook wat culturele dingen gedaan ;)! De Welcome Weeks begonnen op maandag. Dit wordt georganiseerd door het lokale Erasmus Student Netwerk (ESN) en bestaan uit sociale activiteiten als sporten en feestjes. Ook heb ik vorige week allemaal bureacratische dingetjes geregeld. Maar ik moet toegeven, het bestond vooral uit feestjes ;). Hierbij moet gedacht worden aan een Welkomst Feestje, Gala, Traffic Light Party en nog veel meer! Voor mij waren de Traffic Light Party (je kleur betekende je relatievoorkeur, ik ging voor geel; having some fun), de Pub Crawl (met allemaal leuke challenges) en de International Dinner de hoogtepunten :). Tijdens de International Dinner was ik natuurlijk de enigste Nederlander, dus ik heb wat Nederlands snoep en stroopwafels op een bord gelegd en ben met mijn vlag als cape rondjes gaan lopen langs alle tafels.

Op zich vind ik het niet zo erg om de unieke Nederlander te zijn, want iedereen kent me bijna al. Als lange blonde jongen ben ik al uitgeroepen tot "meeting point" voor als iemand haar vrienden kwijt is. Natuurlijk kan ik niet even Nederlands praten, maar ik mezelf heel goed redden in het Engels hier. Je hebt hier wel een soort van groepen, ten eerste is er het leger Spanjaarden (80 man/vrouw sterk) die weinig met anderen communiceren en in mindere mate is er een groep Slowaken/Tsjechen en een groep Polen. Dus het is heel erg Zuid-Europa tegen Oost-Europa, maar ik zit er vrij tussenin en kan bijvoorbeeld goed opschieten met de Finnen ;). Mijn bord was vrij populair en sommige meiden zijn wel 4x langsgekomen voor een stukje stroopwafel! Zelf heb ik geprobeerd van elk land wat eten en wat drinken te proeven en dat resulteerde na alle sterke drank uit Polen, Slowakije en Tsjechië natuurlijk in een goed feestje :).

Naast al deze feestjes waren de hike naar de top van de hoogste berg Pohorje hier (1100 meter) en het Zorbing Tournament zeer tof! De hike was best zwaar en soms was de berg erg steil, maar ik kwam erachter dat ik toch nog wel een vrij goede basisconditie had, want ik was 1 van de eerste die op de top aankwam. Hier had je een geweldig uitzicht op de stad en de bergen met bossen. Sowieso is Maribor een aanradertje om te bezoeken, het is een kleine overzichtelijke stad en heeft veel mooie oude gebouwen en combineert Oostenrijkse met Balkan invloeden. Ook de rivier de Drava die dwars door de stad loopt, maakt het zeker het bezoeken waard! Voor de mensen die niet weten wat een zorbing tournament is heb ik hier een link naar een filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=f92yfPFl9NY). Maar het is dus een soort van voetbal in een opblaasbal, waardoor je de hele tijd op de grond ligt en meer tackeld dan een voetbal speelt.

Ik kan nog veel meer vertellen en ben ook zeker vergeten dingen te vertellen, maar ik denk dat ik jullie lang genoeg heb verveeld ;). Vrijdag ga ik voor 3 dagen op Slovenië trip om op die manier heel Slovenië in een weekend te zien en natuurlijk nog meer mensen te leren kennen. Ook de studie staat op het punt van het beginnen, dus na volgend weekend wordt het leven weer wat normaler... Zoals jullie kunnen lezen houd ik het hier nog wel even vol :). Ik hoop binnen twee weken weer iets van me te laten horen!

Adijo! Arjan

P.S.: Ik heb hier heel weinig WIFI dus voor de mensen die mij willen bereiken is het handiger dat via Facebook of e-mail te doen ;)

P.P.S.: Sorry voor de mogelijke fouten en kromme zinnen in mijn verslag, ik vind het nu al moeilijk om in Nederlands te schrijven omdat de hele tijd in het Engels denk...

  • 07 Oktober 2014 - 12:44

    Mama:

    Hoi Arjan,
    Ik zie het al je verveelt je niet! Handig dat je zo lang bent vergeleken bij de anderen,
    Een leuk verslag om te lezen en geniet maar van de leuke en mooie dingen daar!
    Liefs mama.

  • 07 Oktober 2014 - 13:44

    Ria:

    Hoi Arjan
    Wat een leuk verslag van je, volgens mij vermaak je je zeker wel

  • 07 Oktober 2014 - 15:51

    Je GROTE Voorbeeld:

    Minder feesten en meer leren jongen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Arjan

Actief sinds 22 Sept. 2014
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 82190

Voorgaande reizen:

26 September 2014 - 15 Februari 2014

Erasmus op de Balkan!

Landen bezocht: